DSS,
Na stronie www.prawapacjenta.eu jest zamieszczony naprawdę rewelacyjny i to pod każdym względem "Informator o prawach pacjenta", lepszej pozycji tego typu nie spotkałam. W mojej ocenie każdy pacjent z tym materiałem powinien się zapoznać.
Doskonale byłoby zamieścić ten poradnik na stronie "Naszego Forum". Wstępnie rozmawiałam z Instytutem Praw Pacjenta i Edukacji Zdrowotnej na temat wyrażenia zgody. Bardzo chętnie zostanie taka prośba rozpatrzona, z tym jednak że powinna być ona skierowana na piśmie, na adres mailowy [email protected].
Z wielu względów, myślę dla Wszystkich zrozumiałych, tematu nie mogę pociągnąć dalej, a zatem jest to tylko pomysł do ew. wykorzystania.
_________________ Miejsce człowieka jest tam, gdzie jego wolność nabiera pełnego sensu.
Pytanie do karty praw pacjenta: czy dokumentacja medyczna to są tylko wyniki badań czy też karta pacjenta i notatki lekarzy w tej karcie. W niektórych szpotalach kopie albi i oryginały wyników badań są wydawane w sekretariacie od ręki, w innych trzeba się prosić. Ja mam nawet płytki z moich badań ale w jednym że szpitali przeczytałam że wyniki (tak to zrozumiałam) są wydawane na wniosek w ciągu 7 dni i odpłatnie zgodnie z cennikiem szpitala. ze na wniosek to rozumiem bo w karcie praw pacjenta jest taki zapis ale że odpłatnie?? koszty ksero, płytki???
_________________ Antoine de Saint-Exupéry
Przyjaciele są jak ciche anioły, które podnoszą nas, kiedy nasze skrzydła zapominają, jak latać
w jednym że szpitali przeczytałam że wyniki (tak to zrozumiałam) są wydawane na wniosek w ciągu 7 dni i odpłatnie zgodnie z cennikiem szpitala. ze na wniosek to rozumiem bo w karcie praw pacjenta jest taki zapis ale że odpłatnie?? koszty ksero, płytki???
W karcie jest również o odpłatności, choć nie sprecyzowano o co chodzi. Pewnie właśnie o koszta kopiowania.
_________________ Tylko dwie rzeczy są nieskończone: wszechświat oraz ludzka głupota, choć nie jestem pewien co do tej pierwszej.
Albert Einstein
Pytanie do karty praw pacjenta: czy dokumentacja medyczna to są tylko wyniki badań czy też karta pacjenta i notatki lekarzy w tej karcie. W niektórych szpotalach kopie albi i oryginały wyników badań są wydawane w sekretariacie od ręki, w innych trzeba się prosić. Ja mam nawet płytki z moich badań ale w jednym że szpitali przeczytałam że wyniki (tak to zrozumiałam) są wydawane na wniosek w ciągu 7 dni i odpłatnie zgodnie z cennikiem szpitala. ze na wniosek to rozumiem bo w karcie praw pacjenta jest taki zapis ale że odpłatnie?? koszty ksero, płytki???
Tak , opłaty mogą być pobierane.
Cytat:
USTAWA z dnia 6 listopada 2008 r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta
(Dz. U. z dnia 31 marca 2009 r. Nr 52 poz. 417)
Art. 27. Dokumentacja medyczna jest udostępniana:
1) do wglądu w siedzibie podmiotu udzielającego świadczeń zdrowotnych;
2) poprzez sporządzenie jej wyciągów, odpisów lub kopii;
3) poprzez wydanie oryginału za pokwitowaniem odbioru i z zastrzeżeniem zwrotu po wykorzystaniu, jeżeli uprawniony organ lub podmiot żąda udostępnienia oryginałów tej dokumentacji.
Art. 28.
1. Za udostępnienie dokumentacji medycznej w sposób określony w art. 27 pkt 2 podmiot udzielający świadczeń zdrowotnych może pobierać opłatę.
2. Przepis ust. 1 nie narusza uprawnień organów rentowych określonych w art. 77 ust. 5 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz. U. z 2007 r. Nr 11, poz. 74, z późn. zm.1)) i art. 121 ust. 2 ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (Dz. U. z 2004 r. Nr 39, poz. 353, z późn. zm.2)).
3. Opłaty za udostępnienie dokumentacji medycznej w sposób określony w art. 27 pkt 2 ustala podmiot udzielający świadczeń zdrowotnych.
4. Maksymalna wysokość opłaty za:
1) jedną stronę wyciągu lub odpisu dokumentacji medycznej - nie może przekraczać 0,002 przeciętnego wynagrodzenia w poprzednim kwartale, począwszy od pierwszego dnia następnego miesiąca po ogłoszeniu przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej "Monitor Polski" na podstawie art. 20 pkt 2 ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych;
2) jedną stronę kopii dokumentacji medycznej - nie może przekraczać 0,0002 przeciętnego wynagrodzenia, o którym mowa w pkt 1;
3) sporządzenie wyciągu, odpisu lub kopii dokumentacji medycznej na elektronicznym nośniku danych, jeżeli zakład prowadzi dokumentację medyczną w formie elektronicznej - nie może przekraczać 0,002 przeciętnego wynagrodzenia, o którym mowa w pkt 1.
_________________ Miejsce człowieka jest tam, gdzie jego wolność nabiera pełnego sensu.
trochę to wszystko dziwne ale rozumie że szpitale na własnym rozrachunku liczą sie z każdym groszem. Ja mam wiele oryginałów bo zostały mi wydane jako wyniki badań, mam płytki z tomografii, rezonansów i petu za friko. wyniki histpatu też. Epikryzę przygotowana na konsultacje po prostu dostałam od lekarza do ręki. Brakuje mi tylko tej karty pacjenta do której lekarze wpisuja swoje uwagi w czasie pobytu chorego w szpitalu i rozumiem ze moge się uprzeć i taką kartę otrzymac za max 0,0002% przeciętnego wynagrodzenia.
_________________ Antoine de Saint-Exupéry
Przyjaciele są jak ciche anioły, które podnoszą nas, kiedy nasze skrzydła zapominają, jak latać
(...)Brakuje mi tylko tej karty pacjenta do której lekarze wpisuja swoje uwagi w czasie pobytu chorego w szpitalu i rozumiem ze moge się uprzeć i taką kartę otrzymac za max 0,0002% przeciętnego wynagrodzenia.
Moim zdaniem masz do niej prawo. Na opór ze strony szpitala powinnaś być przygotowana. Załączona niżej informacja może być pomocna.
Cytat:
Pacjent ma prawo do swojej dokumentacji medycznej
Wobec narastających ostatnio wątpliwości, co do zakresu dokumentacji medycznej, która może być udostępniona pacjentowi, sprawą zajął się Naczelny Sąd Administracyjny. Zwykły skład sądu wątpliwości tych nie rozstrzygnął i skierowano sprawę do rozpoznania przez poszerzony siedmioosobowy skład sędziów.
NSA może rozpoznawać tego typu sprawy na podstawie ustawy o Naczelnym Sądzie Administracyjnym. Stanowi o tym art. 16 ust.1 kpt. 4 mówiący, że sąd ten orzeka w sprawach czynności z zakresu administracji publicznej dotyczące przyznania, stwierdzenia albo uznania uprawnienia lub obowiązku, wynikających z przepisów.
Wyrok brzmiał:
- Pacjent ma prawo uzyskać wszystkie dotyczące go informacje pochodzące z dokumentacji medycznej szpitala czy przychodni,
- Pacjent nabywa z mocy prawa uprawnienie do udostępniania mu informacji ze zbiorczej dokumentacji medycznej dotyczącej jego osoby w formie wypisów, odpisów i kopii,
- odmowa udostępniania ich przez szpital jest bezskuteczna.
PACJENT MA PRAWO DO WSZYSTKIEGO, CO DOTYCZY JEGO OSOBY.
Utrudnianie pacjentowi lub jego ustawowemu przedstawicielowi wglądu do dokumentacji medycznej, bądź dokonywania z niej odpisów, stanowi naruszenie art. 18 ust.1 ustawy o zakładach opieki zdrowotnej. Przepis ten nakłada na zakłady opieki zdrowotnej obowiązek udostępniania dokumentacji medycznej, co jest zgodne z zawartym w Konstytucji RP prawem obywatela do dostępu do dotyczących go urzędowych dokumentów i zbiorów danych, chyba, że ograniczenie wprowadziła ustawa.
Konkretne odniesienie znajduje się również w Europejskiej Konwencji Biotycznej, która w art. 10 gwarantuje pacjentowi prawo do wszelkich informacji dotyczących jego stanu zdrowia.
Dokumentacja medyczna nie może być "tajna" dla pacjenta i zainteresowanych jego stanem zdrowia przedstawicieli ustawowych.
Przypomnijmy, iż:
Zarówno Zakłady Opieki Zdrowotnej, jak i samodzielni lekarze, pielęgniarki i położne, zobowiązani są prowadzić dokumentację medyczną swoich pacjentów, którą chroni tajemnica.
Art. 18. Ustawy o ZOZ
1. Zakład Opieki Zdrowotnej jest obowiązany prowadzić dokumentację medyczna osób korzystających ze świadczeń zdrowotnych zakładu.
2. Zakład Opieki Zdrowotnej zapewnia ochronę danych zawartych w dokumentacji, o której mowa w ust. 1.
Każdy pacjent ma nieograniczony dostęp do własnej dokumentacji medycznej. Zainteresowany może wykonywać odpisy lub upoważnić inną osobę w formie pełnomocnictwa do wglądu we własną dokumentację medyczną.
Pełnomocnictwo musi mieć odpowiednią formę prawną.
Podmiot medyczny, który udzieli dostępu do dokumentacji medycznej na podstawie nieważnego pełnomocnictwa, naraża się na konsekwencje odpowiedzialności cywilnej wobec pacjenta i jego rodziny.
Pojawienie się osoby trzeciej z pełnomocnictwem pacjenta musi spowodować ze strony podmiotu medycznego chwilę zastanowienia i weryfikacji zgodności pełnomocnictwa i jego treści z wymogami prawa.
Zgodnie z rozporządzeniem wykonawczym Ministra Zdrowia z 10 sierpnia 2001 roku do ustawy dokumentacja medyczna dzieli się na:
- indywidualną - odnosi się do poszczególnych pacjentów korzystających ze świadczeń zdrowotnych,
- zbiorczą - dotyczy ogółu pacjentów lub określonych ich grup.
Prowadzi się ją w formie ksiąg, rejestrów, formularzy lub kartotek.
Przekazywanie żądanych danych może nastąpić jedynie po dokładnym sprawdzeniu:
1. Kto żąda określonych danych?
2. Na jakiej podstawie prawnej
3. Do czego przekazane dane mają służyć
Pracownicy zakładów opieki zdrowotnej są zobowiązani do zachowania tajemnicy zawodowej pod rygorem odpowiedzialności cywilnej.
Ujawnianie i nieuzasadnione udzielanie informacji dotyczących medycznych danych osobowych skutkować może sprawami sądowymi i żądaniem odszkodowania.
Zakład Opieki Zdrowotnej może udostępnić dokumentację medyczną osoby korzystającej ze świadczeń zdrowotnych zakładu innemu zakładowi lub osobie fizycznej wykonującej zawód medyczny, jeżeli dokumentacja ta jest niezbędna do zapewnienia ciągłości świadczeń zdrowotnych, a pacjent wyrazi na to zgodę.
Art. 18 kpt. 3 Ustawy o ZOZ przewiduje następujące przypadki udostępniania dokumentacji medycznej:
1. pacjentowi lub jego przedstawicielowi ustawowemu bądź osobie upoważnionej przez pacjenta,
2. Zakładom Opieki Zdrowotnej, jednostkom organizacyjnym tych zakładów i osobom wykonującym zawód medyczny poza zakładami opieki zdrowotnej, jeżeli dokumentacja ta jest niezbędna do zapewnienia ciągłości świadczeń zdrowotnych,
3. właściwym do spraw zdrowia organom państwowym oraz organom samorządu lekarskiego w zakresie niezbędnym do wykonywania kontroli i nadzoru,
4. Ministrowi Zdrowia i Opieki Społecznej, sądom i rzecznikom odpowiedzialności zawodowej, w związku z prowadzonym postępowaniem,
5. Uprawnionym na mocy odrębnych ustaw organom i instytucjom, jeżeli badanie zostało przeprowadzone na ich wniosek,
6. Organom rentowym, zakładom ubezpieczeniowym oraz zespołom do spraw orzekania o stopniu niepełnosprawności, w związku z prowadzonym przez nie postępowaniem,
7. Rejestrom usług medycznych, w zakresie niezbędnym do prowadzenia rejestrów.
Kpt. 4. Dokumentacja medyczna może być udostępniona także szkole wyższej lub jednostce badawczo-rozwojowej do wykorzystania dla celów naukowych, bez ujawniania nazwiska i innych danych umożliwiających identyfikację osoby, której dokumentacja dotyczy.
W przypadku dokumentacji medycznej znajdującej się w szpitalu pacjent na każde życzenie ma prawo wglądu do niej.
Może się to odbywać wyłącznie na miejscu i w obecności lekarza prowadzącego.
Z chwilą zmiany szpitala pacjent ma prawo do wykonywania kopii dokumentacji.
Z dokumentami medycznymi może również zapoznać się osoba upoważniona przez pacjenta. Tylko taka osoba ma wgląd do nich oraz prawo do wykonywania kopii w przypadku śmierci pacjenta. Kopia jest wykonywana na koszt pacjenta lub osoby przez nią upoważnionej za pokwitowaniem.
Oryginały dokumentacji medycznej pozostają w szpitalu.
Są jednak wyjątki od tej zasady.
Jeśli pacjent kontynuuje leczenie w innym szpitalu, a nowy lekarz zdecydowanie żąda oryginalnej dokumentacji, motywując to tym, że jest ona niezbędna do dalszego leczenia, wówczas jest możliwość przekazania jej temu lekarzowi. Po wykorzystaniu oryginał dokumentacji medycznej powinien jednak być zwrócony. Na czas wypożyczenia u poprzedniego lekarza powinna pozostać kopia dokumentów lub pełny odpis wydanej dokumentacji.
Podobnie się ma sprawa z dokumentacją ambulatoryjną.
Lekarz ma obowiązek udostępnić dokumentację medyczną pacjentowi, który o nią prosi. Pacjent lub lekarz - na żądanie pacjenta - może ją również skopiować i zabrać ze sobą.
Pacjent może również otrzymać opis zdjęć.
Lekarz ma obowiązek w sposób jasny i przystępny wyjaśnić pacjentowi zapisy w dokumentacji medycznej. Pacjent jest uprawniony do zmiany lekarza podstawowej opieki zdrowotnej i wtedy sam może zabrać kopię dokumentów albo pozostawić te sprawę lekarzom.
Wtedy lekarz powinien się zwrócić do swojego poprzednika o udostępnienie kopii, wyciągu lub odpisu dokumentacji pacjenta.
Należy wszakże pamiętać:
- udostępnianie dokumentacji wewnętrznej może nastąpić jedynie w sposób zapewniający zachowanie ochrony danych osobowych,
- konieczne jest pokwitowanie odbioru,
- w przypadku wydania oryginałów - zastrzeżenie zwrotu po wykorzystaniu,
- dokumentacja zbiorcza powinna być udostępniana tak, aby nie naruszała praw innych pacjentów, jedynie w zakresie wpisów dotyczących danego pacjenta,
- sporządzanie wyciągów, odpisów lub kopii następuje na koszt wnioskodawcy.
Małgorzata Bielawska
Dział Dokumentacji Chorych i Statystyki Medycznej
Szpitala Uniwersyteckiego w Krakowie
Jako członek Stow. Primum Non Nocere pozwalam sobie wkleić tu list, który otrzymałem z prośbą o poparcie. Wiele osób narzeka na skutki leczenia, ignorancję i arogancję oraz niemoc w wyegzekwowaniu naprawienia szkód czy choćby zwykłego słowa przepraszam. Poniżej list: Szanowni Państwo,
Zwróciła się do nas Pani Ewa ze Stowarzyszenia Przeciw Bezprawiu o
wsparcie akcji pikiet w sprawie wadliwego działania Wymiaru
Sprawiedliwości. Z tym problemem, poszkodowani przez błędy lekarskie
spotykają się ciągle. Dn.8.09.2009 w godz 9:00 - 13:00 w wielu miastach,
szereg organizacji społecznych organizuje wspólne pikiety przed siedzibami
Sądów Okręgowych.
Niestety o tej akcji zostaliśmy powiadomieni tak późno iż Stowarzyszenie
Primum Non Nocere, nawet gdyby zarząd podjął taką decyzję, jako
organizacja nie zdoła przygotować naszego przyłączenia się do protestu. (
wymaga to przygotowania i rozestania pocztą listów do członków
Stowarzyszenia i powiadomienia z kilku tygodniowym wyprzedeniem oddziałów
terenowych).
Na prośbę Pani Ewy apelującej o wsparcie przez nas protestu przesyłam
poniżej treść otrzymanej informacji. W tej chwili tyle mogę zrobić.
pozdrawiam
Adam Sandauer
honorowy przewodniczący Stowarzyszenia
Primum Non Nocere
Wykaz pikietowanych sądów w dniu 8.09.2009 godz. 9 - 13. Dlaczego
protestujemy. Przyłącz się. POINFORMÓJ INNYCH
Połóżmy kres despotyzmowi arogancji oraz fałszerzom z prokuratur i sądów.
Stop bezprawiu - kliknij. Chcemy nagrywania rozpraw, udziału
stowarzyszeń w sprawach karnych i cywilnych, jawnego wyznaczania sędziów.
Wykaz sądów pod którymi będą pikiety:
1.WARSZAWA - Sąd Okręgowy, Al. Solidarności 127 - organizator :
Stowarzyszenie Przeciw Bezprawiu kontakt: p. Ewa tel. 501 588 415
2.ŁÓDŹ Sąd Okręgowy , Pl. Dąbrowskiego 5 organizator : Stowarzyszenie
LEX - kontakt :p. Darek tel. 506 646 968
3.WROCŁAW - Sąd Okręgowy , ul. Sądowa 1- organizator Stowarzyszenie
Przeciw Bezprawiu kontakt:: p. Marian tel. 661 020 028
4.OPOLE Sąd Okręgowy, Pl. Daszyńskiego 1 organizator : Stowarzyszenie
Obywatele Przeciw Bezprawiu kontakt p. Janusz tel. 602 397 455
5.RZESZÓW Sąd Okręgowy, Pl. Śreniawitów 3 organizator : Stowarzyszenie
Obrony i Rozwoju Polski kontakt: p. Edward tel. 604 939 405
6.KROSNO Sąd Okręgowy , ul. H. Sienkiewicza organizator :
Stowarzyszenie Obrony i Rozwoju Polski kontakt p. Jan tel. 607 796 446
7.KRAKÓW Sąd Okręgowy, ul. Przy Rondzie 7 organizator : Stowarzyszenie
Obrony i Rozwoju Polski kontakt p. Ireneusz tel. 500 695 647
8.CZĘSTOCHOWA Sąd Okręgowy, ul. Dąbrowskiego 23/25 organizator :
Ogólnopolskie Zrzeszenie Emerytów i Rencistów kontakt: p. Andrzej tel.
505 875 769
9.GLIWICE Sąd Okręgowy, ul. Kościuszki 15 organizator : Stowarzyszenie
Obrony Pokrzywdzonych kontakt p. Mariusz tel. 511 060 559
10.KATOWICE Sąd Okręgowy, ul. Andrzeja 16/18 organizator :
Stowarzyszenie Przeciw Bezprawiu kontakt p. Krzysztof tel. 606 373 662
lub. 504 105 220
11.BIELSKO BIAŁA - Sąd Okręgowy. ul. Cieszyńska 10, - organizator
Stowarzyszenie Przeciw Bezprawiu kontakt tel. p. Krystyna 033 811 85 12
lub: Jurek 504 105 220
12.KIELCE Sąd Rejonowy / wyjątek/ - organizator : Świętokrzyski Komitet
Obrony Społecznej kontakt p. Bogdan Migas tel. 661 132 167
Wszystkie inne organizacje, które są w poszczególnych miastach a także
osoby indywidualne zapraszamy do poparcia protestu i wzięcia w nim
udziału. Zaś organizacje, które chcą zorganizować protesty w swoich
miastach prosimy o przekazywanie informacji do Jerzego Jachnika tel. 504
105 220. Uzupełnimy wtedy naszą listę.
Informujemy, iż: w związku z akcją protestacyjną zaplanowaną na dzień
22.09.2009 r. o godz. 12. wspierającą Żołnierzy z Nangar Khel przed Sejmem
pod pomnikiem Państwa Podziemnego i AK - PRZECZYTAJ KLIKNIJ -
postanowiliśmy częściowo ograniczyć nasz protest i część organizacji
udzieli wsparcia protestowi w sprawie żołnierzy z Afganistanu.
Dlaczego musimy protestować? W dniu 4.09.2009 r. doszło do spotkania 17
stowarzyszeń pod hasłem: Mamy dość bezprawia prokuratorów i sędziów.
Przeprowadzono akcję informowania posłów i senatorów RP, czego chcą
uczestnicy bezprawia machiny wymiaru sprawiedliwości na czele z
prokuratorami. W maju 2009 r. przeprowadziliśmy ogólnopolską akcję pikiet
pod połową Sądów Apelacyjnych w Polsce. Kilkakrotnie spotykaliśmy się z
Rzecznikiem Praw Obywatelskich, zaś w dniu 18.05.2009 r. przedstawiciele
stowarzyszeń spotkali się z Ministrem Sprawiedliwości Andrzejem Czumą. Do
dnia dzisiejszego nie mamy żadnej odpowiedzi na nasze postulaty a sprawy
wymiaru sprawiedliwości idą w fatalnym kierunku. Do bezprawie w RP
dołączył także niestety Sąd Najwyższy, zaś posłowie Sejmowej Komisji
Sprawiedliwości i Praw Człowieka unikają spotkania z przedstawicielami
ruchu społecznego. Zaś proponowane przez nich a następnie uchwalane przez
SEJM RP ustawy mają fatalnie niski poziom. Mianowano ok. 1000 asesorów co
po raz kolejny obniżyło pozom orzecznictwa w RP, a znacząco spotęgowało
arogancję, butę i uprawiania permanentnego bezprawia przez prokuratorów i
sędziów z nielicznymi wyjątkami.
Dlatego po raz kolejny protestujemy i żądamy aby natychmiast:
1. zmienić treści art. 147 i 358 k.p.k. oraz art. 159 k.p.c., w ten sposób
aby artykuły te uczynić podstawowym prawem uczestnika postępowania a nie
sędziego. Nagrywanie przez sąd winno być niezbywalnym prawem uczestnika
postępowania, jeśli złoży taki wniosek. Nagranie winno być archiwizowane
do czasu ostatecznego rozstrzygnięcia sprawy, łącznie z kasacją i skargą
do TK lub ETPCz w Strasburgu, na wypadek gdy by strona kwestionowała treść
protokołu rozprawy. Do czasu elektronicznego tłumaczenia głosu na
protokół, nagrania takie nie były by przepisywane a wyłącznie
przechowywane. Koszty więc w praktyce są minimalne. Zaletą jest
zdyscyplinowanie wszystkich uczestników postępowania tj. adwokata,
sędziego, prokuratora, oskarżonego i świadka a także umożliwi obiektywną
kontrolę pracy sądów i prokuratur oraz praktyczną realizację art. 304 par.
2 k.p.k. Tymczasem min. Czuma zaproponował Sejmowi RP nagrywanie wyłącznie
spraw cywilnych i to tylko w sądach odwoławczych. Pomija się prokuraturę,
postępowania karne a także sądy I instancyjne, których protokoły rozpraw
są podstawą orzecznictwa odwoławczego. Kolejny minister próbuje nas
wyprowadzić w pole i utrzymać stan, że o wyrokach decydują fałszowane i
przerabiane protokoły przesłuchań i rozpraw. Na to nie ma naszej zgody.
Pytamy więc czego boją się sędziowie, adwokaci i prokuratorzy, Minister
Sprawiedliwości a także posłowie oraz senatorowie RP ? Stosowania prawa i
sprawiedliwości? , a może braku możliwości załatwiania spraw.
2. w sposób nieograniczony dopuścić stowarzyszenia do spraw karnych i
cywilnych w tym rozpraw i posiedzeń sądu na zasadzie uczestnika a także
dopuścić do przesłuchań prokuratorskich, o ile nie zachodzi konieczność
ochrony tajemnicy państwowej. Uczestnictwo to polegać winno, na prawie
stowarzyszeń do składania wniosków, oświadczeń, pytań do stron
postępowania, przeglądania akt a także prawie do zaskarżania orzeczeń
sądowych. Do tej pory dopuszczenie stowarzyszenia w sprawach karnych
zależy wyłącznie od dowolnej woli sędziego a stowarzyszenie może wstąpić,
tylko przed rozpoczęciem przewodu sądowego. Nie posiada żadnych uprawnień
poza składaniem oświadczeń. Obecnie w komisji sejmowej są prowadzone prace
nad zmianą treści art. 91 kpk, ale wyłącznie w zakresie możliwości
składania wniosków dowodowych. Te zmiany są dalece niewystarczające.
Stowarzyszeń wbrew prawu nie dopuszcza się nawet w charakterze
obserwatorów do posiedzeń w sprawach karnych, bowiem sądy karne uznają je
za niejawne. Jest to niezgodne z treścią art. 96 par. 2 kpk oraz art. 45
ust. 1 Konstytucji RP. W tej sprawie wypowiedział sie także w uchwale SN
dnia 25 .03.2004 r. sygn. akt I KZP 46/03. Cóż z tego kiedy sądy wiedza
lepiej, że posiedzenie jest niejawne. PRZECZYTAJ. - link
http://www.rp.pl/artykul/170382.html?print=tak Tymczasem to na
posiedzeniach umarza się sprawy, które organy wymiaru sprawiedliwości chcą
ukryć, gdyż na postanowienia te nie służy żadne zażalenie. Taki zaś stan
prawa od 13. 07.2007 r. narusza art. 176 Konstytucji RP o
dwuinstancyjności postępowania sądowego. Co więc robi Sejm RP, Senat RP
uchwalając ustawy wbrew Konstytucji RP. Co robi Trybunał Konstytucyjny i
Sąd Najwyższy wraz z profesorami prawa Komisji Kodyfikacyjnej, że nie
zauważają tak rażącego naruszenia Konstytucji RP. Zaś w sprawach cywilnych
pomimo ustawowego zagwarantowania udziału stowarzyszeń za zgodą powoda,
Sąd Najwyższy w ostatnim postanowieniu z dnia 12.03.2009 r. sygn. V CZ
8/09 to prawo w sposób niedopuszczalny ograniczył, naruszając art. 7 i 87
Konstytucji RP. Zaś wg Stowarzyszeń udział w postępowaniu winien być
realizowany tak za zgodą powoda jak i pozwanego. Przytoczone orzeczenie
Sądu Najwyższego uniemożliwia stowarzyszeniom pomoc dla osób niezamożnych,
których nie stać na adwokatów a także ogranicza udział społeczeństwa w
sprawowaniu wymiaru sprawiedliwości. Do sytuacji tej doszło po majowym
spotkaniu z min. A. Czumą i 2 letnim unikaniu spotkania Sejmowej Komisji
Sprawiedliwości i Praw Człowieka ze stowarzyszeniami. Sprawa ta niewygodna
jest także dla RPO i Fundacji Helsińskiej, które to winny pomagać
normalnemu człowiekowi.
3. zmianę treści art. 351 k.p.k. polegające na jednoznacznym określeniu
kolejności przydzielania sprawy sędziemu prowadzącemu rozprawę lub
posiedzenie. Istotnym jest także dokumentowanie tego faktu, tak aby był on
możliwy do sprawdzenia przez uczestnika. Obecnie rozprawy pomimo
regulacji wynikającej z art. 351 k.p.k. nie są przydzielane wg kolejności
wpływu. Sądy nie tylko nie przestrzegają treści art. 351 k.p.k., ale także
obywatel nie ma możliwości kontroli kolejności przyznawania sprawy. Zaś w
przypadku posiedzeń jest jeszcze gorzej, bowiem sprawy przydzielane są
przez przewodniczącego bez żadnych uregulowań prawnych. W sprawach
cywilnych w zakresie kolejności przydzielania spraw nie ma żadnych
uregulowań w kpc. Przewodniczący przydziela je jak chce i komu chce wg
zasady " wolność Tomku w swoim domku"
4..zmianę treści art. 55 k.p.k. poprzez uprawnienie pokrzywdzonego do
złożenia prywatnego aktu oskarżenia, w przypadku kiedy prokurator odmówi
wszczęcia śledztwa lub dochodzenia. Obecnie prokuratorzy umarzają
oczywiste przestępstwa. Przechodzą one co prawda iluzoryczną kontrolę
sądową na posiedzeniach sądowych. Jednak na wskutek tej drogi stworzył się
niebezpieczny precedens do prawomocnego umarzania przestępstw. .
Prokuratorzy bowiem nie czynią żadnych ustaleń z urzędu, zaś sądy nazbyt
często umarzają sprawy nawet nie znając akt sprawy. Dodatkowo od 13 lipca
2007 czyli po wejściu w życie nowego kpk, przepis ten narusza Konstytucję
RP - art. 176 pkt. 1. - Postępowanie sądowe jest dwuinstancyjne. Gdzie są
zatem te dwie instancje? Umożliwienie więc złożenia natychmiastowego
prywatnego aktu oskarżenia osobie pokrzywdzonej - w przypadku umorzenia
sprawy przez prokuratora - odciąży sądy od wydawania wątpliwych
merytorycznie postanowień umarzających sprawę, przyspieszy postępowanie,
a z drugiej strony umożliwi pokrzywdzonemu zachowanie rzeczywistego prawa
do sądu i pełnej dwuinstancyjności w orzekaniu. Umożliwi mu także
nadzwyczajne środki zaskarżenia. Zaś opłata stosowana za złożenie
prywatnego aktu oskarżenia będzie przeciwdziałała tzw. pieniactwu czyli
składaniu nie uzasadnionych aktów oskarżenia. Zmiana ta uniemożliwi
prokuratorowi ukrywanie przestępstw oraz umożliwi kontrolę tych umorzeń.
Jeśli bowiem prokurator odmówił wszczęcia śledztwa, a później pokrzywdzony
uzyska prawomocny wyrok karny, to oczywistym będzie, że prokurator działał
niewłaściwie. Winien więc ponieść karę zgodnie z ustawą o prokuraturze.
Proponowane przez nas zmiany są konieczne ze względu na szerzącą się
patologię wymiaru sprawiedliwości a przede wszystkim prokuratury. Panuje
wszechwładna arogancja, nepotyzm sędziów i prokuratorów wszystkich
instancji. Sytuację tą pogarsza faktyczna bezkarność wymiaru
sprawiedliwości, za oczywiste stronnicze wyroki. Prokuratorzy bezkarnie
przerabiają akta. Do sędziów dołączyła armia asesorów, która uzyskała
status sędziego, po rocznej aplikacji bez należytego przygotowania
zawodowego, a przede wszystkim bez doświadczenia życiowego, którego wymaga
art. 7 k.p.k.
Oświadczamy, że w każdej chwili możemy podjąć merytoryczną dyskusję na
argumenty z posłami, senatorami, Krajową Radą Sądownictwa, Komisją
kodyfikacyjną a także organizacjami prokuratorów i sędziów. Ale oni tego
nie chcą. Wola uprawiać bezprawie i naciągać go do granic absurdu
okradając obywatela z wolności, dobytku, praw nabytych w tym mieszkań,
świadczeń ZUS, prawa do godności i sprawiedliwości. . Robią to z orłem w
koronie na piersiach. Na to nie ma naszej zgody.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum